پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226327
افزايش کشت زعفران دريچه اي نو به تجارت طلاي سرخ
تاریخ انتشار : 1395/06/23 19:50:18
نمایش : 1119
اقليم مساعد، ارتفاع مناسب از سطح دريا، آفتاب درخشان و زمين هاي زراعي کافي از جمله مزيت هاي چهارمحال و بختياري براي توسعه و کشت زعفران و اهتمام به تجاري سازي طلاي سرخ در کشور است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، زعفران از گياهان بومي ايران و به عنوان گران ترين ادويه جهان جايگاه منحصر به فردي در ميان محصولات کشاورزي و صادراتي کشور دارد و کاربردهاي متعدد و فراوان زعفران و خواص دارويي و مصارف متنوع غذايي آن، ضرورت توجه ويژه به مسائل توليد و صادرات زعفران را بيش از پيش روشن مي سازد.
زعفران ايران علاوه بر اين که از نظر کمي درصد بالايي از توليد جهاني را تشکيل مي دهد، از لحاظ کيفي از جمله عيار بالا در رنگ دهي و طعم و عطر مطلوب مرغوبيت زيادي دارد و همين امر سبب رونق صادرات اين محصول به کشورهاي مختلف جهان از جمله اسپانيا، امارات متحده، ايتاليا، چين، فرانسه، انگلستان، استراليا، سوئد، عربستان سعودي، کويت و بحرين شده است.
با اين وجود هرچند توليد و تجارت زعفران در کشور همواره با فراز و نشيب هاي زيادي مواجه بوده اما سطح زيرکشت اين گياه ارزشمند در سال هاي اخير افزايش قابل توجهي يافته به نحوي که جز مناطق خراسان رضوي و جنوبي در استان هاي ديگر از جمله چهارمحال و بختياري سطح قابل توجهي از اراضي به کشت زعفران اختصاص داده شده است.
اين موضوع مي طلبد تا با استفاده از اين ظرفيت ها، ضمن ارائه آموزش هاي لازم به نيروي کار و کشاورزان با حمايت هاي مالي بخش دولتي و خصوصي، ايران جايگاه برترخود را در عرصه توليد و تجارت زعفران دنيا حفظ کند.
کم آبي هاي چند سال اخير و اين موضوع که فصل رشد گياه زعفران در پاييز و زمستان قرار دارد و عمده نياز آبي زعفران توسط باران و برف تامين مي شود و همچنين در تابستان خلاف بسياري از محصولات کشاورزي نياز به آبياري ندارد، زعفران را به گياهي استراتژيک براي رهايي از بحران کم آبي و يکي از گزينه ها براي کشت سودآور کشاورزان تبديل کرده است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از افزايش 10 برابري کشت زعفران در استان خبر داد و گفت: درحالي که تا سه سال گذشته سطح زيرکشت اين محصول در استان هشت هکتار بود، اما اين ميزان در سال جاري به 105 هکتار افزايش يافته است.
حميدرضا دانش افزود: امسال از اراضي زيرکشت زعفران در استان 525 کيلوگرم محصول برداشت مي شود که ارزشي معادل 36 ميليارد و 750 ميليون ريال دارد.
وي اقليم مساعد، ارتفاع مناسب از سطح دريا و آفتاب درخشان را از شرايط مطلوب آب و هوايي چهارمحال و بختياري براي کشت زعفران برشمرد و تصريح کرد: اين عوامل سبب شده تا عطر، بو و طعم زعفران اين استان از کيفيت بالاتري نسبت به ساير نقاط کشور برخوردار باشد.
دانش، زمان برداشت زعفران را فصل پاييز به ويژه آبان ماه دانست و گفت: از هر هکتار زمين زيرکشت پنج کيلوگرم زعفران برداشت مي شود که هر کيلوگرم زعفران استان به قيمت 70 ميليون ريال به فروش مي رسد.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به اشتغال 3 هزار و 150 نفر نيروي کار در مزارع زغفران استان خاطرنشان کرد: اين ميزان اشتغالزايي هرچند فصلي است اما با توسعه زمين هاي زيرکشت زعفران مي تواند اشتغالزايي بالايي را فراهم نمايد.
يک کارشناس مسائل اقتصادي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، کشت زعفران را از مزيت ها و پتانسيل هاي چهارمحال و بختياري عنوان کرد و گفت: شرايط آب و هوايي مناسب استان اين مزيت نسبي را فراهم کرده و ضروري است تا از اين فرصت به بهترين نحو بهره گيري کرد.
علي نصيري، جمعيت گسترده روستايي و آشنا با فرهنگ کشاورزي را از ديگر ظرفيت هاي اين استان براي توسعه کشت زعفران دانست و افزود: توسعه کشت زعفران در استان هم در اشتغالزايي نيروي کار موثر است و هم نقش مهمي در درآمدزايي و توسعه اقتصادي و اجتماعي استان دارد.
وي با تاکيد بر اعطاي تسهيلات لازم براي توسعه مزارع کشت زعفران در استان تصريح کرد: دولت و بخش خصوصي مي توانند با سرمايه گذاري در اين حوزه به ويژه در خصوص صنايع تبديلي و بسته بندي هم از کشاورزان فعال در اين حوزه حمايت کنند و هم ارزش افزوده بيشتري را به دست آورند.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد و از محققان رشته گياهان دارويي نيز با اشاره به ظرفيت هاي کشت زعفران در اين استان اظهار کرد: شرايط آب و هوايي، وجود نظام کشاورزي معيشتي و نيروي کار فراوان شرايط مناسبي براي توسعه مزارع زعفران در استان فراهم کرده است.
عبدالله قاسمي پيربلوطي افزود: خشکسالي هاي اخير و کاهش منابع آب در استان مي طلبد تا در کشت محصولات آب بر همچون چغندرقند و ذرت به منظور جايگزيني کشت زعفران تجديدنظر نمود.
وي تصريح کرد: بايد دقت داشت تا در توسعه مزارع زعفران از پياز مرغوب استفاده کرد تا محصولاتي با ماده موثر و کيفيت بالا برداشت شود.
قاسمي با اشاره به کشت زعفران در 2 هکتار از مزارع کشاورزي دانشگاه آزاد شهرکرد اظهار کرد: دانشگاه با کمک مالي به دانشجويان پياز مرغوب زعفران را از مرکز تحقيقات مشهد خريداري کرد و براي کشت در اختيار دانشجويان قرار داد و اين طرح تاکنون نتايج خوبي در برداشته است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد با تاکيد بر بهره گيري از نظرات کارشناسي در خريد پياز زعفران افزود: يکي از مباحث مهم در کشت زعفران استفاده از نظر مشاوران و کارشناسان اين حوزه است تا بتوان با خريد پياز مرغوب محصول باکيفيتي برداشت کرد.
قاسمي خاطرنشان کرد: حمايت دولت از محققان و فارغ التحصيلان دانشگاهي براي توسعه کشت زعفران يکي از ضرورت هاي اين حوزه به شمار مي رود و ضروري است تا در اين خصوص حمايت هاي بيشتري انجام گيرد.
وي با اشاره به اهداف تحقق اقتصاد مقاومتي و استفاده از توان داخل براي توسعه کشور تاکيد کرد: براي توسعه صادرات اين محصول و دستيابي به ارزش افزوده بيشتر، بهبود کيفيت، کاهش قيمت تمام شده محصول، افزايش عملکرد و ايجاد صنايع تبديلي مرتبط با زعفران امري اجتناب ناپذير است.
مزيت هاي چهارمحال و بختياري در کشت زعفران و مزاياي آن در توسعه اقتصادي، شرايط مناسبي را فراهم کرده تا ايران بتواند جايگاه برتر خود را در تجارت زعفران حفظ کند.
ايجاد اشتغال در روستاها و ايجاد اميد براي ماندن مردم در مناطق روستايي، جذب سرمايه در مناطق محروم و توسعه گردشگري از طريق بازديد مزارع زعفران و مراسم گل پرکني در روستاها مي تواند علوه بر جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهر، کشور را از ناهنجاري هاي اقتصادي و اجتماعي رهايي بخشد.
گزارش از خاطره حسين زاده
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html